Kurssipalaute syksyltä 2003

Tähän on poimittu sanallisesta palautteesta oleellisimpia kohtia ja myös vastattu niihin. Myös koko palaute on nähtävissä.

5:nen vuoden tietojenkäsittelytieteen opiskelijana kävin tätä kurssia itse sekä avopuolisoni samaan aikaan. Koin että harjoitustyö ei ollut minulle mitenkään ylivoimaisen vaikea, mutta siitä olen varma että harjoitustyö on liian vaikea KAIKILLE PAKOLLISEKSI. Ensi vuodeksi on syytä todellakin miettiä harjoitustyön laajuutta. Ei ole mielekästä opettaa kaikille XHTML:ää ja revityttää hiuksia validaattoreiden kanssa kun tavallinen HTML sivu, joka nyt edes jollakin tavalla aukeaa IE:ssa olisi minusta aivan sopiva harjoitus kahden opintoviikon tkt-peruskurssille.

Vastaus: Opetettava määrä xhtml:ää on hyvin pieni. Koska kaikki muutkin asiat kurssilla opetetaan alusta alkaen tekemään oikein emme tee poikkeusta myöskään www-sivujen kohdalla. Tarkoiteksena harjoitustyössä oli tehdä rakenteellisesti oikeanlaisia dokumentteja sekä tekstinkäsittely että WWW-osuudessa. Jos haluaa opetella tekemään asioita jotka toimivat "jollakin tavalla" niin valinnee jonkin toisen oppilaitoksen kuin korkeakoulun. Emme ole myöskään keksineet kurssille muuta järkevää suoritustapaa kuin harjoitustyön. Tenttimistä käytettiin monta vuotta tietotekniikan propedeuttisella kurssilla ja todettiin että se ei oikeasti testaa tällaisten asioiden osaamista.

Aika paljon asiaa ja töitä opintoviikkomäärään nähden, mutta melkein kaikki tieto oli varmasti oleellista. Tosin jotkut termit tuntuivat hiukan "nörttimäisiltä" eli hiukan oli ehkä prässäilyä, muttei kuitenkaan häiritsevästi. Tietoturva olisi varmaan ollut tosi hyödyllistä, mutta jäi ajan puutteen vuoksi osaltani hiukan vaillinaiseksi. Voisi ehkä olla toisen kurssin yhteydessä, josta saisi vielä yhden ov:n lisää. Tietokoneen rakenteeseen liittyvät asiat eivät koneen käytön kannalta oleellisia. Ehkä www-sivujen ulkonäön määrittely olisi voinut olla vapaampaa. Olisi ollut haasteellista käyttää omaa visuaalista silmää.

Vastaus: Tietokoneen käytönkin kannalta on hyvä ymmärtää mikä on kiintolevy tai prosessori. Kyllähän kaikki tietävät autoistakin että mitä varten tarvitaan bensiiniä tai renkaissa pitää olla ilmaa. WWW-sivujen ulkonäköön ei tarkoituksella kiinnitetä sen enempää huomiota koska kurssi on muutenkin täynnä asiaa. Tarkoitus on vain vihjaista että miten ulkonäköä voi muuttaa. Tarkemmin aiheeseen perehdytään WWW-julkaiseminen-kurssilla.

Asiaa oli mielestäni sopivasti, mutta demotunteja pitäisi olla ainakin puolet enemmän, jotta asioihin ehtisi paneutua ja oppia ne kunnolla. Varsinkin Unix-koneiden komentokielen harjoittelua olisi saanut olla enemmän. Lisäksi sellaisilla opiskelijoilla, joilta puuttuu kone tai nettiyhteys menee noin kolmasosa demotunneista harjoitustyön tekemiseen ja hiomiseen.

Vastaus: Ikävä kyllä demojen määrä on nyt jo venytetty äärimmilleen. Useimmissa demoryhmissä on ollut enemmän tilaa kuin ilmoittautumismääristä olisi voinut päätellä joten jos tuntuu että ei yksi demokerta riitä niin voi käydä jatkamassa sellaisessa ryhmässä josta löytyy tilaa. Erityisesti aamuryhmissä on yleensä tilaa. Harjoitustyötä ei olekaan tarkoitus tehdä demoissa vaan omalla ajalla. Agoran mikroluokkia voi käyttää aina kun niissä ei ole opetusta.

Asiaa oli suunnilleen sopivasti. Kotisivujen tekeminen näin perustason kurssilla tuntui hassulta. Kyllähän siinä tuli paljon opittua, mutta ehkäpä jonkun perusohjelman (vaikkapa Excelin) opetteleminen/kertaaminen olisi ollut hyödyllisempää...

Vastaus: Kurssille on yritetty kasata ne välttämättömimmät asiat joita tarvitaan tietokoneiden kanssa selviämiseen ja jatkossa tietojenkäsittelyn opinnoissa. Monella kurssilla harjoitustyödokumentit tehdään webbisivuina siksi pitää perusteet tästäkin opettaa. Taulukkolaskentaa ei enää tälle kurssille mahdu vaan se käsitellään henkilökohtaisen tiedonhallinnan perusteet -kurssilla.

Ehkä vähän paljon asiaa yhdellä kerralla ekavuotisille. Kaikki asia on tarpeellista, mutta voisiko ne jakaa kahteen osaan, Windows-kurssi ja Unix-kurssi?

Vastaus: Tutkintouudistus pakotti tunkemaan kaikille kursseille paljon enemmän asiaa kuin aikaisemmin oli ollut. Jakaminenkaan ei oikein enää onnistu koska uusia kursseja ei kovin helposti perusopintoihin luoda. Kummankin sekä windowsin että unixin käyttäminen on välttämätöntä. Kurssilla ollaan jo oikaistu siten että windows-puolelta ei opeteta ollenkaan komentorivikäyttöliittymää eikä unix-puolella katsella windowsia vastaavaa graafista käyttöliittymää vaan oletetaan että näiden käyttäminen onnistuu edes jotenkin soveltamalla jo opittua.

Kaikki kurssin aihealueet olivat hyvin tärkeitä, mitään ei ollut mielestäni liikaa. Enemmän aikaa olisi voitu käyttää UNIX-juttuihin ja kuvien käsittelyyn. "Turhana" asiana pidin nyyssejen ja irkki-juttujen käsittelyä.

Vastaus: Unixiin liittyvien asioiden opettamista parannetaan koska palautteen perusteella eniten vaikeuksia on juuri unix-asioissa. Vaikkakin lähes tulkoon kaikki joilla unixin kanssa on vaikeuksia eivät ole käyneet aihetta koskevalla luennolla tai tehneet unix-demotehtäviä. Nyyssit ja irkkikin ovat internetin peruspalveluja joiden pitäisi olla kaikille tuttuja. Palautteesta on käynyt ilmi että näiden käyttäminen on jäänyt vielä hyvin hataraksi joten nyyseihin ja irkkiin tullaan jatkossa kiinnittämään hieman tarkempaa huomiota opetuksessa.

Kursi oli sopivan laaja. Kaikenlainen sähköpostin opettelu ja muu vastaava on nykyajan tietoyhteiskunnassa turhaa.

Vastaus: Vaikka useimmat osaavatkin käynnistää sähköpostiohjelman ja lähettää viestin toiselle niin ei vielä tarkoita että kaikki sähköpostin hyödylliset ominaisuudet olisivat tiedossa. Eniten puutteita on netikettiin liittyvissä asioissa jotka koskevat myös sähköpostia.

Kurssilla oli asiaa sopivasti. Se vastasi juuri sitä, mitä odotinkin, ja kuvaukset kurssista lupasivat. Ehkä ihan alkupään aiheet (windowsin perusteet, hiiren liikkuttelu jne.) tuntuivat turhilta, useimmat kuitenkin osaavat sen verran konetta käyttää. Olisiko järkevää erottaa ne aiheet omaksi 'johdantokurssikseen' - jäisi aikaa vähän enemmän esimerkiksi html- ja css- aiheisiin. Toisaalta jos niille on omat kurssinsa, niin miksi kaikkea pitäisi opettaa peruskurssilla. ei mulla oikeestaan ole mitään järisyttävää sanottavaa.

Vastaus: Useimmille alkupään asiat lienevät turhia mutta joukossa on vielä niitäkin joille kaikki windowsin perusteet eivät ole tuttuja. tabulaattorin käyttäminen, windows explorer, kansion ja tiedoston ero... Nämä ovat vielä hyvin monelle tuntemattomia asioita joten ne on pakko käydä kurssin alussa.

Kurssin harjoitustyötä pitäisi tehdä demoilla. Nyt ainakin tekstinkäsittelydemoilla muokattiin ihan eri tekstejä kuin harjoitustyössä. Eikö olisi tehokkaampaa ja järkevämpää käsitellä harjoitustyötä demoilla? Samalla voisi kysyä neuvoja omaa työtä koskien. Nyt ainakin minä tein mieluummin demojen sijaan omaa harjoitustyötä. Ja apuni hankin muita reittejä kuin keneltäkään kurssin vetäjältä. Olisin varmasti käynyt demoilla, jos siellä olisi tehty harjoitustyötä. Turhaa resurssien tuhlausta! Tärkeää asiaa ja taitoja jäi varmasti oppimatta, kun demoilla ei huvittanut käydä (kun ei saanut tehdä harjoitustyötä).

Vastaus: Tässä kohtaa uskomme vanhaan sanontaan: kertaus on opintojen äiti. Asiat käydään ensin läpi luennoilla ja sen jälkeen vielä käytännössä demoissa. Harjoitustyö on se vaihe jossa vielä kerran kerrataan ja erityisesti TESTATAAN että onko asia jo niin hyvin hallussa että pystyy itsenäisesti tekemään nämä asiat. Jos harjoitustyö tehtäisiin kädestä pitäen demoissa, niin ei ole varmaa pystyykö taitoja soveltamaan oikeassa elämässä. Kurssin demot ovat tarkoin ohjeistettuja, koska demoja tehdään myös itsenäisesti.

Kurssin idea on sinänsä ihan hyvä...mutta: toisaalta oletettiin, että emme suunnilleen edes tiedä mitä atk-yhteydessä tarkoittaa "hiiri". Toisaalta taas piti aivan pystymetsästä lähteä tekemään WWW-sivua! Se, että harjoitustyön yhteydessä piti tehdä www-sivu, oli aivan hullua ja turhaa eikä missään suhteessa harjoitustyön kahteen muuhun tehtävään. Aivan tolkutonta odottaa, että ihminen joka aiemmin ei ole ollut missään tekemisissä www-sivujen teon kanssa, osaisi nyt yhtäkkiä tehdä sen. Joo, olihan luentomonisteita ja demoja ja muuta, mutta kun ei edes ymmärrä lukemaansa. Se, mitä www-sivusta sain tehtyä, onnistui ohjeita noudattamalla ymmärtämättä missään vaiheessa, mitä olin tekemässä enkä takuulla osaisi tehdä nyt www-sivua enkä totisesti aio enää koskaan yrittääkään.

Kurssin sisältö oli erittäin hyvä - kaikki perusasiat tulivat selväksi. En osaa sanoa mitä jäi mahdollisesti puuttumaan, kun minulla ei ole mitään pohjaa tietotekniikasta. Lähes kaikki asiat olivat uutta ja kaikki tieto tervetullutta.

Vastaus kahteen edelliseen: Lähtötaso on hyvin kirjava ja siksi lähdetään varmuuden vuoksi aivan pohjalta. Näin tehdään myös tekstinkäsittelyssä ja WWW-sivun tekemisen kohdalla.. WWW-sivuhan ei periaatteeltaan eroa wordillä tehdystä dokumentista mitenkään. Ikävää että olemme kohdallasi epäonnistuneet www-sivujen perusteiden opettamisessa. Yritämme korjata asian jatkossa selventämällä materiaaleja entisestään. Onneksi kuitenkin useimmat ovat www-sivujakin oppineet tekemään.

Lisää demoryhmiä.

Vastaus: Nykyisissäkin ryhmissä oli tilaa vaikka kuinka vaikka niihin olikin ilmoittautunut maksimimäärä opiskelijoita. Valitettavasti jotkut eivät sitten käyneetkään paikalla eivätkä myöskään poistaneet ilmoittautumistaan ja tällä toiminnalla veivät ehkä paikan joltakin sitä paremmin tarvitsevalta.

Mielestäni kurssi oli huomattavasti työläämpi kuin yksikään muu käymäni kurssi yliopistossa (suhteuttaen opintoviikot)! Mielestäni tästä pitäisi olla vaikka kaksi erillistä harjoitustyötä tai jakaa aiheet kokonaan kahteen eri kurssiin! Pää meinas hajota!

Mielestäni tämä oli oikein hyv kurssi. Asiaa oli paljon, mutta se esitettiin sopivan tiiviisti ja silti tarpeeksi "hitaasti" jotta se oli mahdollista omaksua.

Vastaus kahteen edelliseen: Niin, meitä on moneksi. Toiset joutuvat uurastamaan enemmän kuin toiset. Kurssi on mitoitettu siten, että sen eteen joutuu tekemään keskimäärin töitä 2 ov:n (80 tuntia) edestä. Todellinen keskiarvo on varmasti hieman tuota alempi. Toki entuudestaan täysin tuntemattomien asioiden kanssa joutuu varmasti tekemään enemmän töitä kuin tuttujen asioiden opiskelussa.

Minkä takia mun tarttee opetella www-sivujen tekemistä, enköhän voi mennä tietylle kurssille juuri sitä varten. Olisihan se ehkä kiinnostavaa, mutta vasta sen jälkeen kun kaaliin on menneet ihan perusasiat!!!

Vastaus: WWW-sivun tekeminen on niitä perusasioita. WWW-sivun tekemisessä oikeastaan vain kerrataan kaikki mitä on tekstinkäsittelyssä jo opittu.

Kävin ekalla luennolla, huomasin ettei siitä ole mitään apua.

Vastaus: Ensimmäinen luento ei ole sama asia kuin loput luennot! Ensimmäisellä luennolla aloitetaan nollasta ja siitä edetään pitkälle eteenpäin. Kuvittelemalla ensimmäisen luennon jälkeen että luennoilla ei kannata ollenkaan käydä voi erehtyä hyvin pahasti. Tarkemmin palautetta analysoimalla näkee helposti että ne joilla on vielä asioita joita eivät ole oppineet eivät ole käyneet aktiivisesti luennoilla eivätkä demoissa.

Kävin luennoilla melkein aina. Ainoastaan sairasloman takia jouduin olla pois. Luennoilla asiat mentiin hiukan turhan nopeasti, mutta ymmärrän sen, että muuten asioita ei olisi keretty käsittelemään. En ole oikein tyytyväinen kurssin luentomonisteeseen. Se ei mielestäni vastannut harjoitustyössä vaadittuja taitoja. Kuitenkin luentomoniste oli minulla ainakin keskeinen apuväline harkkatyötä tehdessä ja sain monesti todeta, että siellä ei kaikkea tarpeellista löytynyt.

Vastaus: Kurssimoniste ei varmastikkaan ole täydellinen ja sitä pyritäänkin parantamaan koko ajan. Kaikkea materiaalia ei kuitenkaan voida laittaa monisteeseen koska siitä tulisi aivan liian suuri joten joitakin asioita voi joutua opiskelemaan pelkkien www-materiaalien pohjalta.

Kävin luennoilla säännöllisesti, koska ne olivat hyviä. Lisäksi kävin kotona läpi luentojen asioita www-sivujen kautta (varsinkin harkkatyötä tehdessäni ;-) Luennot oli hyvin valmisteltuja ja asioita käsiteltiin monipuolisesti ja tarpeeksi rauhalliseen tahtiin. Luentoja olisi voinut ainakin UNIXista olla useampia.

Vastaus: Ikävä kyllä kurssille ei mahdu enempää asiaa unixista vaan sen opiskelu jää myöhempien kurssien ja omatoimisuuden varaan.

Kävin melkein kaikki luennot. Luento aika olis voinu olla 16.00-17.30:)

Vastaus: Luentoaika on ainainen ongelma. Koska kurssin luennoijat ovat avoimen yliopiston opiskelijoita niin kurssin luentojen alkamisaika (1630) on määrätty siten että myös työssäkävijät ehtivät hyvin luennolle.

Luennoilla käsiteltiin paljon asioita, joita ei opetettu luentomateriaalissa. Materiaalissa luki vain tee näin ja näin, mutta ei miten!! Oli hankalaa muistella, miten siellä luennoilla se juttu nopeasti tehtiin. Tarkemmat ohjeistukset tarpeen.

Vastaus: Aivan kaikkia asioita ei aina voi opastaa askel askeleelta. Yksi kurssin tavoitteista olisikin että opiskelijat oppisivat itse selvittämään ohjelmien toimintaa eivätkä heti jäisi jumiin kun vastaan tulee ensimmäinen tuntematon asia. Apuna ovat myös demotehtävistä tehdyt mallivideot joista näkee suoraan miten mikäkin asia tehdään.

Suoritin kurssin lähinnä itsenäisesti ajanpuutteen/aikataulujen sopivuusjärjestelyjen ongelmien vuoksi. Luentojen ajankohta (illansuussa) oli kannaltani huono, tietysti parempi työssäkäyvien osalta, mutta olisikohan luentojen osallistumisprosentti ollut kaiken kaikkiaan vieläkin korkeampi, jos olisivat olleet esim. 10-14 välillä päivällä! Itse olisin ainakin osallistunut enemmän siinä tapauksessa!

Vastaus: Sijoitettiin luennot mihin ajankohtaan tahansa niin aina löytyy niitä joille aika ei sovi. Päiväaika on kaikista eniten ruuhkautunut muista luennoista joten päällekkäisyyksien välttäminen on mahdotonta.

Vaikka en kuunnellutkaan luentoja netistä, niin olen harmitellut muilla luennoilla, että niiltä puuttuu kokonaan vastaava ominaisuus. Minusta näin "sähköisenä" aikana pitäisi kaikki luennot olla kuultavissa netissä, ellei muille, niin ainakin kurssia käyville. Mallivideot eivät oikein toimineet. Tai ainakaan itse en saanut niitä pyörimään Agoran luokissa...

Vastaus: Kaikki eivät ikävä kyllä luentojaan tallenna. Kannattaa vihjaista asiasta luennoitsijoille niin tapa saattaa ajankuluessa levitä. Agoran mikroluokkien ohjelmistot olivat hieman ajastaan jäljessä mutta nyt tämäkin asia on korjattu ja videot näkyvät mikroluokissa.

Demot olivat oikein hyviä, niissä asiat oppi parhaiten. Itselleni ohjatuista demoista oli ainakin valtavasti hyötyä, ja sai kysyä tyhmiäkin kysymyksiä. Unix-komennot-demo oli ehkä hieman huonosti toteutettu, se oli turhan vaikea vasta-alkajalle.

Vastaus: Unix-demoja parannellaan ja korjaillaan.

Kävin kaikki demot(koska ei ole omaa konetta). Olisi ollut huomattavasti parempi jos demot ja luennot olisi menny samassa aika järjestyksessä. demot tuli aika paljo jäljessä, jolloin luennoilta ei muistanu mitää...

Vastaus: Tämä voi kieltämättä olla pieni ongelma. Ikävä kyllä meillä on vain rajattu määrä viikkoja käytössä ja kuitenkin pitäisi pystyä pitämään useita demoryhmiä viikossa. Yritämme parhaamme mukaan saada luennot ja demot menemään samassa tahdissa mutta loppua kohden demot vääjäämättä tulevat hieman hitaammin.

Kävin suurimmassa osassa demoja. Ehkäpä harjoitustyön tekeminen demoissa olisi käytännöllisempää. Tuntui hassulta tehdä samat asiat peräkkäin moneen kertaan, kun joka tapauksessa tarvitsi ohjeita ja neuvoja.

Vastaus: Tarkoitus olisikin että demoissa ehtisi tehdä kaikki kysymykset ja oppia asiat jolloin niitä ei enää harjoitustyötä tai mitä tahansa työtä myöhemmin tehtäessä enää tarvisi kysyä. Harjoitustyön tarkoitus on myös varmentaa että asiat ovat jo hallussa eikä harjoitustyö täytä tehtäväänsä jos se tehdään koko ajan ohjaajan neuvonnan alaisena. Eihän graduakaan kirjoitettaessa ole koko ajan neuvojaa vieressä.

Ei tenttiä, mutta jokin, vaikkapa vapaaehtoinen osa harjoitustyöstä olisi hyvä olla tekijänoikeus- tai unix-aiheinen.

Vastaus: Otamme vastaan hyviä ideoita siihen miten tekijänoikeusasioita voitaisiin testata harjoitustyössä. Kurssilla on paljon muitakin osia joita ei mitenkään harjoitustyössä testata vaikka hyvä olisi. Unixiin liittyen tuskin teemme harjoitustyöhön mitään sen enempää kuin nyt jo vaaditaan eli pitää osata siirtää tiedostonsa unix-koneelle oikeaan paikkaan, tehdä kansioita ja varmistaa tiedostoille oikeat lukuoikeudet.

Harjoitustyö korvasi tentin hienosti. Tuntuu vain, että erityisesti meillä, joilla ei ollut aikaisempaa kokemusta harkkatyössä vaadittavista asioista, aikaakului reilusti yli kahden opintoviikon tuntimäärät....

Vastaus: Kurssilla on luentoja 26h ja demoja 18h eli yhteensä lähiopetusta 44h. Tästä jää vielä harjoitustyön tekemiselle 36h eli lähes täysi työviikko. Jotkut pystyvät tekemään harjoitustyönsä muutamassa tunnissa ja toisilla menee aikaa useampi päivä. Keskimääräisen työmäärän pitäisi kuitenkin pysyä hyvin tuon 36h alle.

Harjoitustyö on aivan liian vaativa ja laaja, vähän suhteellisuudentajua, pliis! Mulla ei ole mitään mahdollisuuksia suoriutua työstä yksin..voisitteko suositella ketään? :)

Vastaus: Jos työ tuntuu mahdottomalta niin ensimmäisenä herää kysymys että olethan käynyt luennoilla ja ohjatuissa demoissa? Jos näidenkään jälkeen työ ei onnistu niin sitten rohkeasti sähköpostia harjoitustyön ohjaajalle joka kyllä neuvoo.

Harjoitustyö testasi riittävästi kurssilla oppimiani asioita ja se oli ihan riittävän haastava. Tosin PowerPoint-osuus tuntui jopa liiankin helpolta. Tenttiä en tällaiselle kurssille halua, koska vain tekemällä oppii!!!

Vastaus: Perusesityksen tekeminen powerpointilla ON helppoa :)

Harkkatyö oli ihan hyvä, mutta Word-osio aiheutti ainakin itselleni harmaita hiuksia. Jos sitä voisi hieman lieventää, siis ettei oltaisi niin tiukkoja joka ominaisuuden suhteen. Tenttiä ei tarvita eikä se oikein kurssin perusideaan mielestäni sopisikaan. Itse näin ainakin niin paljon vaivaa harkkatyön ja demojen kanssa, että tunnen ansainneeni ne 2 ov:a ilman tenttiäkin, mutta ehkä ne kurssilaiset jotka selvisivät koko urakasta pelkästään tekemällä harkkatyön muutamassa tunnissa pääsivät hieman helpommalla...

Vastaus: Word-osion vaatimukseen ei sinällään ole tulossa vaatimuksia koska ne ovat vain perusjuttuja mutta word-työn avuksi tulee tarkistusohjelma jolla voi heti itse tarkistaa miten työnsä täyttää vaaditut asiat ja saa heti myös vinkit miten asiat pitää korjata.

Kurssi ei tarvitse tenttiä, miten tällaista olisikaan järkevä tenttiä??? Harjoitustyö oli ihan hyvä sisällöltään, opin paljon! Tosin olisi ollut kivaa jos nettisivun olisi saanut tehdä jostain omasta aiheesta, jolloin sitä voisi hyödyntää jatkossakin!! miettikääpä, olisikohan tuo jatkossa mahdollista.

Vastaus: Tätä olemme miettineet ja aikoinaan vuosia sitten jopa kokeilleetkin. Omasta aiheesta työtä tehdessä tulee vain valitettavasti liikaa konflikteja sen suhteen mitä kukakin itse haluaa tehdä ja mitä harjoitustyöltä vaaditaan. Monella hukkuu myös liikaa aikaa sivunsa sisällön keksimiseen. Jokainen voi tehdä kotisivun omalla ajallaan jolloin ei tarvitse riidellä tentaattorin kanssa siitä onko taustan väri nyt järkevä luettavuuden kannalta vai ei :)

Kurssin harjoitustyö toimi loistavana tenttinä. Oli kylläkin todella vaikea. Kurssin nimi tietokone ja tietoverkot työvälineenä antaa vaatimustasoltaan aivan erilaisen kuvan kuin mitä kurssi todellisuudessa on. Kurssi ei vaatinut minkäänlaista lähtötasoa, ja minullekin, joka olen konetta joskus aiemminkin käyttänyt, oli vaikeuksia työn kanssa. Jos opetus on tuolla tasolla, mitä se nyt oli ainakin alkuluennoilla, ei voida olettaa, että aloittelijat (tai minäkään) pystyisivät tekemään harjoitustyötä ilman jatkuvaa apua. Kurssin harjoitustyöstä saamani palaute jo työelämässäkin olevilta tietojärjestelmätieteilijöiltä oli sellaista, että käsittämätöntä, mitä peruskurssilla vaaditaan sellaisilta, jotka eivät varsinaisesti tule alalla toimimaan. Tosiaan, voisitte siellä vähän pohtia, mitä taitoja todella kannattaa opettaa kurssilla, jonka osallistujat ovat poikkitieteellisiä ja haluavat oppia vain käyttämänn tietokoneita tehokkaammin esim. tekstinkäsittelyä, tyylejä ym. Omassa tuttavapiirissäni jätettiin leikki kesken, koska odotettiin perustaitojen (toimistotyökalujen) oppimista ja vahvistamista.

Vastaus: Asiaa on pohdittu pitkään ja hartaasti. Yksi avainsana on juuri tuo mainitsemasi tehokkuus. Ikävä kyllä olen hieman sitä mieltä että monet töissa olevat tietojärjestelmätieteilijät eivät oikeasti tiedä miten joitain asioita on tehokasta tehdä. Tämä on havaittu monesti kun ns. vanha alan opiskelija tulee tälle kurssille ja yrittää tehdä harjoitustyötä eikä osaa tehdä sitä alkuunkaan oikein koska on vain _luullut_ osaavansa ja tietävänsä. Kurssin sisältöhän on lähinnä noita toimistotyökaluja poislukien taulukkolaskenta ja tietokannat joista on oma kurssinsa. Näiden päälle tulee kaikki oleellinen mitä tarvitaan tietoverkoissa selviämiseen mukaanlukien _yksinkertaisen_ www-sivun tekeminen koska se kuuluu vuosi vuodelta aina vain oleellisemmin perustaitoihin. www-sivun perusteiden opettaminen toimii samalla kertauksena järkevän rakenteen määrittelemisestä joka on erittäin oleellista ihan tavallisessa tekstinkäsittelyssä. Kurssi antaa myös tarvittavat esitiedot ja -taidot joilla pärjää jos haluaa opiskella lisää tietojenkäsittelyä.

Kyllä. Tentti on hyödytön. Tärkeämpää on saada tehdä harjoitustyö omaan tahtiinsa. Itse en ole mikään mestari koneiden kanssa, ja tentti loisi vain turhia paineita. Nyt oli sentään kunnollinen mahdollisuus yrittää. Harkkatyö oli tärkeimmät asiat kokoava paketti. Jonkinlaista selkeää LISTAA olisin kaivannut CSS:n liittyviin komentoihin ja niiden merkityksiin. En ainakaan onnistunut löytämään sellaista.

Vastaus: Lista tärkeimmistä ominaisuuksista löytyy osoitteesta: http://appro.mit.jyu.fi/doc/tyovaline/css/index12.html Näitä ei kuitenkaan kurssilla tuossa laajuudessa käydä läpi vaan tarkempi css:n opetteleminen kuuluu www-julkaiseminen-kurssille. Tällä kurssilla riittää että tietää mikä css on.

mielestäni harjoitustyö oli ihan haastava. Tosin tyyliasetusten asetteminen vain yhtä tekstiä varten tuntui tyhmältä. Ehkä kurssilla voisi esim. demoissa tai ensimmäisellä luennolla tehdä muutaman pienen alkutestin, josta näkee ihmisten oikean tason. Jos taso on jo valmiiksi kohtuu korkea, niin harjoitustyö riittää mainiosti. Jos taso taas on hieman tavallista matalampi, niin ehkä pienimuotoista lopputenttiä voisi harkita. Oppiipahan ihmiset asiat.

Vastaus: Kurssilla on nyt alkutesti. Toisaalta voidaan kysyä että miten tentti varmistaisi harjoitustyötä paremmin että ihmiset ovat oppineet asiat?

www-sivun tekeminen ei saisi olla harjoitustyön osana. Esim. Excel olisi parempi, tulen sitä tarvitsemaan paljon enemmän kuin www-sivun tekotaitoja.

Vastaus: Mistä tiedät niin vuorenvarmasti että mitä tulet joskus tarvitsemaan? Excel ei mahdu tälle kurssille vaan sitä varten on oma kurssinsa. Excelin kunnollinen käyttäminen on myös huomattavasti vaikeampaa kuin yksinkertaisen www-sivun tekeminen.

En ollut opstituslistalla, mutta sain kaiken informaation ihan hyvin muutenkin. Olen jo 2 listalla muutenkin, ja joskus tuntuu, että jo niistä tulee ihan liikaa roskaa postilaatikkooni.

Vastaus: Kurssilla opetetaan myös sähköpostin suodattaminen jolloin on helppoa olla vaikka kymmenillä listoilla

Sivut olivat tarpeelliset. Ainoa parannus kävi mielessä, voisiko sivun alussa olevaa valikkoa saada kelluvaksi, niin ei tarvisisi niin paljon muistella kotia (Home).

Vastaus: Valikko kelluu koko ajan näkyvissä jos käyttää selaimena jotain muuta kuin Internet Exploreria eli esim. Mozillaa, Firebirdiä tai Operaa. Internet Explorer on ikävä kyllä ajastaan jäljessä ja tietoturvan kannalta ei kovinkaan suositeltava selain.

Minusta aika älytöntä, että tietotekniikka-alan insinööritutkinnon suorittaneet eivät saa korvausta ko. kurssiin. Kurssia vastaan sinänsä ei ole mitään, mutta kurssi on turhauttava, jos asiat ovat entuudestaan tuttuja.

Vastaus: Ikävä kyllä näitä asioita opetaan hyvin monella tavalla eikä aina ole varmuutta siitä onko tietyssä oppilaitoksessa opetus tehty oikein. Tällä kurssilla olemme ottaneet periaatteeksi että kurssia ei voi korvata millään aikaisemmilla opinnoilla tai töillä. Jos asiat oikeasti ja hyvin osaa niin vaaditun harjoitustyön tekemiseen ei kulu paria tuntia enempää.

Käyttäjien kommentit

Kommentoi tätä sivua Lisää uusi kommentti
Kurssimateriaalien käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin tai opetusmateriaalina ilman lupaa on ehdottomasti kielletty!
http://appro.mit.jyu.fi/tyovaline/luennot/luento1/sanalliset.html
© Antti Ekonoja (anjoekon@jyu.fi) <http://users.jyu.fi/~anjoekon/>
Tommi Lahtonen (tommi.j.lahtonen@jyu.fi) <http://hazor.iki.fi/>
Jukka Mäntylä (jmantyla@iki.fi) <http://www.iki.fi/jmantyla/>
2004-01-12 13:55:02
Informaatioteknologia - Jyväskylän yliopiston IT-tiedekunta ja avoin yliopisto