Harjoitustyön aiheen valinta ja suunnitelma - Vaihe 1

Ennen harjoitustyön toteuttamista harjoitustyön aihe, rakennesuunnitelma ja ulkoasusuunnitelma täytyy hyväksyttää harjoitustyön ohjaajalla. Hyväksyttäminen tehdään erillisen lomakkeen avulla Seuraavissa luvuissa tarkemmat kuvaukset asiasta.

Harjoitustyön aiheen valinta

Harjoitustyössä on tarkoitus toteuttaa WWW-kauppa tai jonkin organisaation WWW-sivusto. Tarkemman harjoitustyön aiheen voi valita itse tai sen voi tehdä valmiiksi annetusta aiheesta. Harjoitustyön aihealue kannattaa valita itse, koska silloin työn tekeminen on mielenkiintoista ja hyvällä mielikuvituksella toteutetut työt ovat myös mukavaa tarkastettavaa!

Vapaa aihealueen valinta ei kuitenkaan tarkoita, ettei työtä tarvitsisi tehdä yhtä tarkoin kuin valmiista aiheesta! Harjoitustyöstä täytyy löytyä jossakin muodossa kaikki osat, joita harjoitustyöltä vaaditaan.

Suunnitelma

Harjoitustyön tarkoituksena on kuvata suuren WWW-sivuston rakentamista sekä siihen liittyviä ongelmia, joten harjoitustyöstä täytyy tehdä sekä rakenne- että ulkoasusuunnitelma xhtml-dokumenttina (xhtml1.1 tai xhtml basic), joka julkaistaan WWW:ssä. Pohjana suunnitelman teossa voit käyttää esimerkkisuunnitelmaa, joka on toteutettu Tietoverkot työvälineenä -kurssin sivustosta.

Suunnitelman yhtenä tarkoituksena on tehdä valmiiksi sivupohja varsinaista työtä varten, joten siinä on oltava kaikki asiat (esim. navigointi, tyylit) samoilla paikoilla kuin varsinaisessa työssä. Suunnitelmadokumentin täytyy sisältää seuraavat asiat:

Valmis harjoitustyöaihe

Valmiit aihealueet on tarkoitettu helpottamaan sellaisten ihmisten harjoitustyön tekemistä, jotka eivät itse keksi harjoitustyön aihetta. Pyri tekemään harjoitustyö omasta aihealueestasi, jolloin työn tekeminen on varmasti mielenkiintoisinta.

Mielipaha OY

Mielipaha Oy tunnekauppa on tarkoitettu erilaisten tunteiden tai tunnelmien myymistä varten. Tunnekaupan tuotevalikoimaan kuuluu kuusi erilaista tunnetta:

Tunnekaupasta pitää pystyä tekemään tarkkoja tilauksia, koska tunteet ovat pakattu kilon pusseihin. Asiakas voi haluta esimerkiksi iloa kaksi kiloa, joten hänen pitäisi pystyä tekemään tilaus joustavasti. Asiakas voi samalla tilata myös useampia tunteita. Kaupan pitäjä voi halutessaan rajoittaa tilausmääriä.

http://appro.mit.jyu.fi/tietoverkot/harkka/vaihe1.html
© Petri Heinonen (peheinon@mit.jyu.fi)<URL: http://www.mit.jyu.fi/peheinon/>
2002-12-13 11:27:48